Thursday, June 18, 2009

Pendidikan dan negara

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Isu pendidikan di negara kita bukanlah isu yang lapuk dan tidak perlu diberi perhatian. sebaliknya, isu pendidikan adalah isu semasa yg perlu diberi perhatian serius kerana pendidikan adalah medan untuk membangunkan modal insan bagi mendidik generasi berilmu.


Sejak kebelakangan ini, isu pendidikan di negara kita sedang dinilai dan ingin ditingkatkan keberkesanannya, sama ada dari segi meneruskan pembelajaran Bahasa Inggeris dalam subjek Sains dan Matematik, menjadikan Bahasa Inggeris sbg syarat lulus dalam SPM, dan juga mengehadkan bilangan subjek SPM kepada 10 subjek shj.


Saya tidak berminat untuk mengulas pengaplikasian Bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik, serta menjadikannya sbg syarat lulus dalam SPM.rakyat Malaysia telah bersuara, dan 80% menyokong tindakan tersebut.apapun tindakan, pasti ada pro dan kontranya.Di sini kita boleh fikirkan dan nilai bersama keberkesanan dan martabat Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.mampukah bahasa kebangsaan menjadi bahasa ilmu?Mungkin boleh.tetapi jika masyarakat Melayu sendiri tidak mengiktiraf dan tidak yakin dengan kebolehan bahasa kebangsaan, masakan ada masyarakat lain yg ingin mengangkatnya?




Jika ditinjau tindakan mengehadkan bilangan subjek dalam SPM kepada 10 matapelajaran shj,pada saya bukanlah satu tindakan yg progresif dan berkesan.Ia hanya menampakkan kedengkian pihak2 tertentu yang mungkin cemburu dengan golongan yang mampu mencapai hingga 21A dalam SPM, justeru menjadi perhatian rakyat dan pemimpin negara.


Jika alasan yang diberikan adalah untuk memberikan hak yang sama untuk mendapatkan biasiswa melanjutkan pelajaran, bukanlah alasan yang konkrit.ketika menilai pelajar2 cemerlang yang akan diberikan bantuan biasiswa, tentunya banyak cara dan mekanisma lain yg blh diaplikasikan supaya semua dinilai sama adil.tentunya pihak kementerian boleh menyenaraikan 10 subjek utama dan memberikan bantuan biasiswa berdasarkan 10 subjek tersebut.akan tetapi, keinginan pelajar2 untuk mengambil sebanyak manapun subjek dalam SPM tidak sepatutnya disekat.


Namun begitu, disinilah letaknya ujian terhadap insan yang mengaku beriman kepada Allah SWT dan hari akhirat.Belajar kerana sijil atau ikhlas kerana Allah SWT.pelajar yang belajar kerana sijil sudah tentu akan berputus asa daripada menuntut ilmu selain daripada 10 mata pelajaran yang diwajibkan itu.namun, pelajar yang benar2 ikhlas akan meneruskan mencari ilmu2 luar walaupun ia bukanlah menjadi kayu ukur kecemerlangan dalam SPM.


Inilah cantiknya Islam.tidak mengajar kita untuk melakukan sesuatu kerana dunia yang tiada nilai di sisiNya,tetapi menumpukan diri dalam mencari redha Allah SWT.ilmu yang terbaik adalah ilmu yang dapat mendekatkan diri kita kepada Allah SWT.


"Barangsiapa mneghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya,pasti Kami berikan (balasan) penuh atas pekerjaan mereka di dunia (dengan sempurna) dan mereka di dunia tidak akan dirugikan."

"Itulah orang2 yg tidak memperoleh (sesuatu) di akhirat kecuali neraka, dan sia-sialah di sana apa yg telah mereka usahakan (di dunia) dan terhapuslah apa yang mereka kerjakan."

(Surah Hud:15&16)



Nasihat Luqman Al-Hakim kepada anaknya: "wahai anakku, duduklah dalam majlis para ulama' dan bersempit-sempitlah dengan 2 lutut kamu,sesungguhnya Allah SWT menghidupkan hati dengan cahaya hikmah(ilmu) seperti menghidupkan bumi dengan menurunkan hujan."




wallahu'alam.

No comments: