Monday, June 15, 2009

Mutiara kata

Imam Syafii:

1. saya tidak pernah kenyang sejak berumur 16 thn,krna banyak makan itu memberatkan badan, mengeraskan hati, mengurangi kecerdasan,menumpulkan otak,membuat mengantuk, dan melemahkan kemahuan untuk beribadah.

2.saya tidak pernah bersumpah seumur hidup sama ada untuk kebenaran atau sebaliknya.

3. jika ditanya orang tentang sesuatu masalah, kadang2 beliau diam tanpa berkata walau sepatah pun.apabila ditanya, beliau menjawab: "sy diam sehingga sy mengetahui mana yg lebih baik, diam atau bercakap".


Imam Ahmad b. Hanbal:


1. tidak kira orang melihat akan daku,dan aku tidak melihat orang lain.Aku memandang bahawa menyendiri itu menyenangkan hatiku.

2. Ali bin Al-Madiny meminta nasihat daripada beliau.Imam Ahmad berkata: " jadikan taqwa itu sebagai bekalanmu, dan tegakkan akhirat di muka kamu."



Hassan Al-Basri:

1.Jangan tinggalkan amalan agamamu kerana takut kepada musuh yang akan mengganggumu, bahkan mereka itu mengganggu Allah.

2. Seseorang datang kpd Hassan dan mengadu bahawa hatinya telah menjadi keras.Hassan berkata: " hendaklah engkau selalu menghadiri majlis2 zikir dan menyantuni anak2 yatim."

3. Kubur adalah akhir dunia dan permulaan akhirat.


Zunnun Al-Misri:

1.Janganlah engkau membenci terhadap orang yang membuat dosa. kerana kamu tidak mengetahui mungkin sebelum meninggal dunia dia bertaubat kepada Allah dan diterima, maka dia menjadi orang yang tinggi darjatnya.

2.Kiralah amal-amalmu sblum engkau diperhitungkan di hari akhirat kelak.

3.Dunia tidak ada gunanya jika ,menyebabkan seseorang lupa kepada Allah.


Ibrahim Al-Khawwas
Perkara yg meninggikan darjat:

1. Membaca al-Quran sambil memahami makna

2. jangan makan sampai kenyang

3. berjaga malam untuk beribadah (tahajjud)

4. menangis dalam solat subuh (paling banyak memberikan kesan)

5.bergaul dengan orang2 alim dan wali2 Allah.



Syaqiq Al-Balkhi:

Aku mencari 5 perkara dan mendapatinya dalam 5 perkara.

1.aku mencari keberkatan keperluan hidup, aku mendapatinya dalam solat dhuha.

2. aku mencari penerang untuk alam kubur, aku mendapatinya dalam solat malam.

3. aku mencari jawapan untuk soalan mungkar dan nakir,aku mendapatinya dalam membaca Al-Quran.

4. aku mencari alat untuk berpegang ketika menyeberang Titian Siratal Mustaqim, aku mendapatinya dalam puasa dan sedekah.

5. aku mencari naungan Arasy, dan aku mendapatinya dalam mengasingkan diri beribadah kepada Allah.

dia juga berkata: jangan tangguhkan taubat kpd ALlah kerana inginkan kurnia dan panjang umur.



Abu Hafs Al-Haddad:

1. Berharaplah kepada Allah seperti harapan seorang pengemis yang mengharapkan sedekah dari orang kaya.

2. Orang yang suka dipuji itu adalah sia2 dalam sukacitanya.

3. Jangan bergantung kepada ibadah dan latihan rohani semata-mata, tetapi bergantunglah pada rahmatNya.




petikan dari :
Kisah 85 kekasih Allah.

No comments: